מי צריך רישיון לצילומי רחפן ומי לא צריך?
כשמוציאים רישיון למטיס צילומי אוויר, על מנת להשתמש ברחפן ככלי עבודה עסקי-מסחרי או שימוש אחר במסגרת העבודה כגון צילומי אוויר של התקדמות בניה באתר, בדיקת פני שטח, כלי למציאת נעדרים, כלי חירום והצלה – נעשה שימוש שהוא לא לצורך הנאה או ספורט. בשביל צילומים שאינם צילומי אוויר לצרכים מסחריים, אין צורך ברישיון. אבל יש צורך בלראות מספר חוקי בטיחות, לכל מקרה. החוקים נמצאים כאן.
צילומי אוויר אלה נעשו ע"י סקיישוט – צילום אווירי
ההקלות המידיות בתחום הצילום האווירי:
המבחן המעשי הורד וכרגע לא דרוש יותר. נדרשת הצהרה שהמטיס רכש את מיומנות הטסת הרחפן בצורה בטיחותית באמצעות מחברת ההכשרה וביטחון כספי. לגבי כל הקשור בבדיקות רפואיות – נדרש להצהיר בטופס שהבריאות הנפשית והפיזית של המטיס מאפשרת לו להטיס רחפן. את ההצהרה ניתן להוריד בטופס שנמצא באתר רשות התעופה האזרחית. היתרון הוא חיסכון משמעותי בזמן ובכסף בהתנהלות מול האתר אל מול כאב הראש שנמצא בעבודה מול הרשות.
לאילו רחפנים ההקלות מתאימות?
ההקלות הן אך ורק למטרות הטסה בקשר עין ולרחפנים ("רב-להב") עד משקל המראה של 4 ק"ג, כולל כל הציוד שעליו. ההקלות הן למטיס. יכול להיות שבעתיד יהיה נדרש רישוי לכלי הטיס וגם רישוי לחברה המפעילה את כלי הטיס. אז, רק כששלושת הקריטריונים האלה מאושרים, ההטסה המסחרית מותרת.
העתיד עדיין לפנינו: החוק עוד לא חולש על כל מאפייני הצילום האווירי
ההקלות לא דרסטיות כמו ההקלות שהיו ב-FAA האמריקאי, אלא יותר התחלה של תהליך שלם שרשות התעופה האזרחית מתחילה לבצע. האינטרס שלהם הוא להנגיש ולהסדיר את נושא הרישיון לכלל המטיסים וריכוז הידע הנלמד שרלוונטי כלפי הרחפנים. כיום, החומר הנלמד למבחני הרשות הינו חולש על כל תחום הטיסה והתעופה ומכיל הרבה מידע שאינו רלוונטי למטיסי רחפנים. כרגע אלה ההקלות המידיות שנכנסו לתוקף החל מה-15 באוגוסט. בדף הנוהל החדש מודגש כי רשות התעופה האווירית עדיין עובדת על שינוי הליך הוצאת הרישוי והסדרתו. ברגע זה, עוברים את שאר התהליך כרגיל.
עוד לא סיימנו: הקלה נוספת בתחום הצילום האווירי
רשות התעופה האווירית מאחדת את שלושת המבחנים העיוניים לאחד מתומצת, שיכיל רק חומר רלוונטי. המהלך הזה מקל על עומס החומר הלימודי, מקצר את היקף שעות הלימוד שנדרשות – ובסופו של דבר, בעתיד, הקורסים יהיו זולים יותר. נראה כי רת"א עובדים על תקנות שיתאימו יותר לרחפנים ולטכנולוגיה הקיימת. הם מבינים את השינוי בשוק הזה ובפוטנציאל העתידי בו. בעתיד, ייתכן כי גם רישוי המטיסים והרחפנים עצמם יעבור לגוף אחר לחלוטין. כמו שציינו במאמר, התהליך נראה מבטיח. נחכה להתפתחויות נוספות, ואנחנו שמחים לראות שאכן יש התקדמות במקצוע הצילום האווירי.
יש לך עוד שאלות?
סקיישוט-צילום אווירי זמינים לרשותכם לכל השאלה